Czeska Praga

Tym razem nie był to tranzyt przez Pragę, tylko typowe zwiedzanie stolicy Czech. Mieszkałam w fantastycznym miejscu – Pension Villa Marit. Podczas tego pobytu udało mi się wrócić do miejsc, które wcześniej widziałam ale też udało mi się zobaczyć nowe, m.in:.
Most Karola, który łączy ze sobą dwie zabytkowe dzielnice: Malą Stranę (lewy brzeg) ze Starym Miastem (prawy brzeg). Most na rzece Wełtawie ma ok. 516 m długości i ok. 9,5 m szerokości. Pogłaszcz psa na moście Karola. Na słynnym moście Karola znajduje się 30 rzeźb ustawionych po obu stronach na całej długości mostu, a wśród nich rzeźba Nepomucena z psem. Każdy, kto pogłaszcze psa znajdującego się na płaskorzeźbie pod posągiem świętego może liczyć na szczęście w życiu, zatem i ja to uczyniłam – pogłaskałam.
Malá Strana to dzielnica Pragi. Jej wąskie uliczki wypełniają hotele, kameralne restauracje i tradycyjne puby. Ciekawostką jest, że do 1784 r. była samodzielnym miastem położonym u stóp praskiego zamku, na lewym brzegu Wełtawy.
-Katedra Świętych Wita, Wacława i Wojciecha albo katedra Świętego Wita siedziba arcybiskupów praskich i prymasa czeskiego, główny kościół Pragi.
Pomnik Franza Kafki upamiętniający pisarza. Kafka mieszkał przy ulicy Dušní nr 27, a w miejscu, gdzie stoi pomnik przebiega duchowa granica trzech religii – stoi on pomiędzy synagogą, kościołem katolickim i protestanckim. Autorem dzieła jest czeski rzeźbiarz i malarz, Jaroslav Róna, który projektując swe dzieło zainspirował się opowiadaniem Kafki pod tytułem „Rozrywki, czyli dowód na to, że żyć jest niemożliwością (Nocna jazda)”, w którym bohater jest niesiony przez znajomego na barkach.
Praski zegar astronomiczny lub praski Orloj to średniowieczny zegar astronomiczny, znajdujący się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego w Pradze.
Plac Wacława potocznie nazywane przez Polaków Wacławiakiem, znajduje się w centrum Pragi, w dzielnicy Nové Město. Rzeźba św. Wacława stoi tyłem do Muzeum Narodowego.
Pałac Lucerna. Koń do góry nogami w Pałacu Lucerna. Jest to kompleks zabudowań mieszczący się w centrum Pragi, w górnej części Placu Wacława, na rogu ulicy Štěpánskiej i Vodičkovej.Pałac Lucerna w Pradze został zbudowany przez Vácslava Havla – dziadka (!) Václava Havla, późniejszego prezydenta Republiki Czeskiej.
Olewający Politycy. Rzeźba Davida Černego z 2004, zlokalizowana w Pradze przy ul. Cihelní 2b, obok muzeum Franza Kafki.
Złota Uliczka na terenie Zamku Praskiego w dzielnicy Hradczany. Dawniej nazywała się ulicą Złotniczą, gdyż była prawdopodobnie siedzibą miejscowych złotników – Żydów pracujących dla skarbu, znajdujących w ten sposób schronienie za murami zamku.
Hradczany. Tarasy widokowe na Hradczanach należą do najpopularniejszych miejsc w Pradze. Przed głównym wejściem na zamek znajduje się Plac Hradczański (Hradčanské náměstí).
Zamek Praski lub Zamek na Hradczanach to dawna siedziba królów czeskich.

26-27.09.2023 r. to była wycieczka

Na Majówkę 2013 w Czeskiej Pradze dotarliśmy pociągiem! Na miejscu okazało się, że w tym okresie odbywał się po prostu „najazd” turystów z całego świata.  Dzięki 3-dniowemu biletowi na komunikację miejską, dotarliśmy do wielu miejsc.

Wyszehrad. W tunelu zbudowanym nad domami, przyjechaliśmy do Wyszehradu. To fantastyczne miejsce na spacery z pięknym widokiem na Pragę, gdzie znajduje się też Bazylika św. Piotra i Pawła oraz cmentarz, na którym pochowano najwybitniejsze osobistości Czech.
Petřín .Byliśmy w sportowej arenie O2, odwiedziliśmy Václavské náměstí (Plac Św. Wacława – Koński targ), wjechaliśmy kolejką na wzgórze Petřín gdzie stoi wierna replika wieży Eiffel’a schodząc widzieliśmy zabytkowy drewniany kościół św. Michała.
Hradczany. Zachwycaliśmy się też pięknem Hradczan, ogrodami, Katedrą św. Wita, Zamkiem Praskim gdzie widzieliśmy zmianę Warty na Zamku Praskim, bo codziennie o 12.00, dwa regimenty, które uczestniczą w tej zmianie warty, przekazując sobie nawzajem sztandar Prezydenta Republiki Czeskiej.
Most Karola. Spacerowaliśmy po uliczkach Starego Miasta, zatłoczonym od rana do nocy Mostem Karola, a po o drugiej strony Wełtawy na Malá (ej) Strana.
Metronom. Szukając Metronomu (powstał w 1991 r. w miejsce największego na świecie pomnik Józefa Stalina), napotkaliśmy fotografującą się Parą Młodą z zespołem tancerzy.
Uliczka z sygnalizacją. Odnaleźliśmy też wąziutką uliczkę, regulowaną światłami i wiele innych uroczych miejsc.
Jedzenie w Czechach. Byliśmy na pysznym jedzeniu (knedliki z sosem i ser opiekany z frytkami) oraz jasnym i ciemnym piwie Ferdinand. Szczegóły – kliknij.