15 listopada 2009 r. „Trasa W-Z jak odmieniła oblicze miasta” w Warszawie – spacer z przewodnikiem TRAKT

Spacer  pt. „Trasa W-Z jak odmieniła oblicze miasta” prowadzony był przez przewodnika PTTK z Trakt. W związku z tematem o trasie W-Z przewodnik prowadził spacer właśnie w tym rejonie. Opowiadał o obiektach takich jak: – Gruba Kaśka na Tłomackiem to popularna nazwa studni pochodzącej z XVIII wieku, zlokalizowanej w Warszawie, obecnie pośrodku pasa jezdni al. „Solidarności” u zbiegu z placem Bankowym. – Plac Bankowy czyli dawny „Plac Dzierżyńskiego”, a od 2007 „Metro Ratusz Arsenał”,
Błękitny Wieżowiec (oficjalna nazwa Blue Tower Plaza, znany też jako Srebrny Wieżowiec, a dawniej Złocisty lub Złoty Wieżowiec) – budynek zlokalizowany przy placu Bankowym w Warszawie.
Instytut Żydowski i miejsce Wielkiej Synagogi,

– Muzeum Niepodległości. Polskiego Ruchu Rewolucyjnego oraz Muzeum Lenina w Muzeum Historii Polskich Ruchów Niepodległościowych i Społecznych. Obecną nazwę nosi od 12 sierpnia 1991.
– Reduta Bank Polski. Jest to budynek Banku Polskiego – budynek filii rosyjskiego Banku Państwa, a następnie Banku Polskiego, znajdujący się przy ul. Bielańskiej 10 w Warszawie.
– Dom pod Królami znajduje się przy ul. Hipotecznej 2 ciekawy budynek nazwany Domem pod Królami. Został on wybudowany w latach 1616-1624 dla podskarbiego koronnego Mikołaja Daniłowicza z Żurowa. W 1660 właścicielami obiektu zostali jezuici. W 1736 r. odkupił go kanclerz wielki koronny bp Andrzej Załuski i ulokował w nim zbiory biblioteczne swojego brata Józefa Załuskiego. W 1944 r. budynek został zniszczony, a po wojnie odbudowany. Dziś mieści się tutaj siedziba ZAiKS-u.
Warszawska Nike to pomnik Bohaterów Warszawy 1939-45, znajdujący się obecnie przy Trasie W-Z w Warszawie.

Schody ruchome. Przy Trasie W-Z pojawiły się w liczbie trzech ciągów, łączące aleję gen. Karola Świerczewskiego (ob. al. „Solidarności”) z placem Zamkowym, pierwsze w Polsce ruchome schody produkcji radzieckiej (moskiewskiej) firmy Метрострой, które przez następne dekady były nie lada atrakcją turystyczną stolicy. Długość każdego ciągu Метрострой wynosiła około 30 metrów, przepustowość – 10 000 osób na godzinę, wysokość w pionie – 12 metrów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *