Wyjazd polsko-czeski

Jesienny urlop obdarował mnie piękną pogodą, dzięki której odwiedzone miejsca nabrały niezwykłego uroku. Na drodze stanęły: Brzeżany k/ Leszna, szlaki turystyczne w Rudawach Janowickich – Sokolik, Husyckie Skały oraz Krzyżna Górę. Był też Karpacz, Szklarska Poręba, Jakuszyce. Zdobyliśmy ŚNIEŻKĘ odwiedziliśmy Praga czeska i Jablanec, potem zahaczyliśmy o Węgierską Górkę, Jeleśnię, Korbielów, Milówkę, Żywiec – zdobyliśmy PILSKO oraz BABIĄ GÓRĘ. Zrobiliśmy ponad 1200 km.
➡️ Brzeżany k/Leszna to wioska, w której powstaje „Ranczo Wichrowy Mustang”. Tworzy je moja Gosia, która prowadzi treningi koni bez przemocy, z zachowaniem dobrostanu koni, biomechaniki i jak najniższej możliwej presji.

➡️ Turystyczne szlaki w Rudawach Janowickich Sokolik, Husyckie Skały, Krzyżna Górę, przymierzałam z dolnośląskimi przyjaciółmi – Agą, Ania, Darkiem, Jackiem. Start spod schroniska Szwajcarka 520 m n.p.m w Górach Sokolich znajduje się w granicach Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Szczegóły – kliknij.

➡️ Szklarska Poręba, Jakuszyce, i Karpacz skąd wystartowałam na ŚNIEŻKĘ, zdobyłam najwyższą górę w Karkonoszach – 1603 m n.p.m. – Szczegóły – kliknij.

➡️ Czechy. Pojechałam do czeskiej Pragi, gdzie trafiłam na ciepłe dni i umiarkowaną ilość turystów. Udało mi się zobaczyć kilka fajnych miejsc m.in:.
Most Karola, który łączy ze sobą dwie zabytkowe dzielnice: Malą Stranę (lewy brzeg) ze Starym Miastem (prawy brzeg). Most ma ok. 516 m długości i ok. 9,5 m szerokości.
Malá Strana to dzielnica Pragi. Jej wąskie uliczki wypełniają hotele, kameralne restauracje i tradycyjne puby. Ciekawostką jest, że do 1784 r. była samodzielnym miastem położonym u stóp praskiego zamku, na lewym brzegu Wełtawy.
-Katedra Świętych Wita, Wacława i Wojciecha albo katedra Świętego Wita siedziba arcybiskupów praskich i prymasa czeskiego, główny kościół Pragi. Szczegóły – kliknij.

➡️ Węgierska Górka i słynna impreza Łossod czyli jesienny spęd owiec z hal. Jest to słynna cykliczna impreza z Węgierskiej Górki, okazja aby zapoznać się z tradycjami pasterskimi związanymi ze spędem owiec z hal i rozliczaniem z gospodarzami. Szczegóły – kliknij.

➡️ Milówka. Padło pytanie, czy Bracia z zespołu Golec uOrkiestra, którzy pochodzą z Milówki, nadal tu mieszkają? Wyczytałam: „Bracia założyli dawno temu swoje rodziny i nie mieszkają już w Milówce. „To miejsce nam w duszy gra, chociaż każdy z nas ma własny dom, Łukasz w Łodygowicach pod Żywcem, a ja w Straconce koło Bielska” Ostatnie zdjęcie to dom rodzinny braci Golec, na płocie wisi baner reklamujący fundację Golców. W sumie to jedyna informacja pokazującą ich związek z Milówką. Aż się prosi aby była jakaś pamiątka, tablica, a tymczasem nie ma kompletnie nic.

Po wystawie „Dziady noworoczne” w Milówce oprowadziła nas Pani Dominika Sobel – etnolog, edukator kulturalny, instruktor muzyczny – zespołu regionalnego Hulajniki @hulajniki2022
Tradycja obrzędowa Dziadów Noworocznych jest związana z okresem przejścia między starym a nowym rokiem. Diabeł zawsze jako pierwszy dobiega pod dom danych gospodarzy, straszy ich i woła np.:„Za twe grzechy, za twe zbytki pój do piekła boś ty brzydki”. Następnie Dziady śpiewają kolędę, a Babka winszuje domownikom na Nowy Rok i zbiera „kolędę”. Kiedy Dziady śpiewają „Za kolędę dziękujemy…”, Diabeł zamykający korowód biegnie już do kolejnego domu.

➡️ Żywiec. Posiedzieliśmy nad Jeziorem Żywieckim, gdzie latem można plażować i kąpać się. Obecnie pełne jest żaglówek. Jezioro Żywieckie to zbiornik retencyjny na rzece Sole koło Żywca, położony na granicy Kotliny Żywieckiej i Beskidu Małego. Został utworzony w 1966 r.  spowodowało to zalanie kilku wsi, m.in Zarzecza, Tresnej, Zadziela i Starego Żywca.

➡️ Korbielów skąd ruszyłam na PILSKO. Zdobyłam szczyt w Beskidzie Żywieckim 1557 m n.p.m. Jest drugim po Babiej Górze co do wysokości szczytem w Beskidzie Żywieckim. Zrobiłam ponad 17 km, 31186 kroków. Szczegóły – kliknij.

➡️ BABIA GÓRA 1 725 m n.p.m została zdobyta. Pochodzenie nazwy Babia Góra tłumaczą liczne legendy ludowe. Jedna z nich mówi, że jest to kupa kamieni wysypanych przed chałupą przez babę – olbrzymkę, według innej to kochanka zbójnika, która skamieniała z żalu widząc, jak niosą jej zabitego ukochanego. Szczegóły – kliknij.

22.09 do 1.10. 2023 r. Taki objazdowy polsko – czeski urlop, zalecam jako receptę na nudę.