Zwiedzam Wiedeń

W drodze z Warszawy na Sycylię, dzięki kilkugodzinnej przerwie udało nam się podreptać po austriackiej stolicy i zobaczyć:

Wiener Stadtpark czyli najstarszy park w Wiedniu, który został otwarty w 1862 roku jako pierwszy park publiczny. Jest w nim ogromna ilość pomników, w tym najsłynniejszy złoty pomnik Johanna Straussa.

Pozłacany Monument Johanna Straussa II, autorem pomnika jest Edmunda Hellmera. Postać kompozytora stoi pod łukiem z białego marmuru, którego dekorację stanowią płaskorzeźby przedstawiające alegorie tańczących fal.
Z uwagi na to, że tego dnia było bardzo gorąco (40’C), mieszkańcy licznie gromadzili się w cieniu parkowych drzew, więc także i my wraz z nimi zaczęliśmy zwiedzanie od zjedzenia pożywnego śniadania na parkowej ławce. Ochłodziliśmy się też na promenadzie zbudowanej przy brzegu rzeki Wiedenki. Zaprojektowana została w 1906 roku przez architektów Friedricha Ohmanna i Josefa Hackhofera.

W centralnym punkcie parku znajduje się Pawilon Kursalon. Został wybudowany w latach 1865-1867 w stylu włoskiego renesansu. W epoce Straussa był „modnym” i popularnym miejscem tańców, koncertów i spotkań towarzyskich. Zresztą do dziś w odbywają tutaj się koncerty. W parku możemy zobaczyć również piękny zegar kwiatowy.

Z parku skierowaliśmy się na starówkę i przeszliśmy szlakiem najgłówniejszych obiektów:
St. Stephen’s Cathedral (katedra św. Szczepana) słynna na cały świat XII wieczna budowla w stylu gotyckim, będącą symbolem Wiednia.

Kościół św. Piotra w centrum miasta, przy pl. św. Piotra (Petersplatz), obok placu Graben, który szczelnie otoczony jest kamienicami mieszkalnymi.

Pestsaule czyli barokowa morowa kolumna świętej Trójcy (Bóg Ojciec, Syn Boży, Duch Święty) na Placu Graben. Pierwszą z nich wykonano z drewna dopiero później zastąpiono marmurem. Upamiętnia zarazę, która ogarnęła miasto w XVII w. Postawiono ją w miejscu w którym grzebano zwłoki zmarłych.

Kaiser Franz II. Pomnik z brązu i kamienia poświęcony pamięci pierwszego cesarza Austrii, rządzącego w latach 1804-1835. Przedstawia go trzymającego berło w lewej ręce i podnoszącego prawą rękę na powitanie. Znajduje się na dziedzińcu pałacu Hofburg.

Hofburg to wiedeńska rezydencja władców Austrii od XIII wieku poczynając od Rudolfa I Habsburga aż do 1918 roku w czasach panowania Karola I. Przez cały ten czas pałac był rozbudowywany i przebudowywany przez kolejnych władców.

Muzeum Wolfganga Amadeusza  Mozarta. Wędrując starymi wiedeńskimi uliczkami dotarliśmy na Domgasse 5, gdzie znajduje się jedno z dawnych wiedeńskich mieszkań Mozarta. Cztery pokoje, dwa gabinety oraz kuchnia, w których kompozytor mieszkał trzy lata (od 1784 do 1787 r.). To właśnie tu udało mu się skomponować kilka ze swoich najlepszych dzieł, w tym „Wesele Figara”. Niestety nie mieliśmy czasu wejść do środka, widzieliśmy dom i klatkę z zewnątrz.

Pomimo, że zwiedzanie nie należało do najłatwiejszych w tak wysokich temperaturach, udało nam się zrealizować plan i zwiedzić to co zaplanowaliśmy. Zjedliśmy też nasze ulubione lody w lodziarni Zanoni & Zanoni. Potem wróciliśmy na lotnisko Schwechat aby o 17:00 wylecieć na Sycylię – kliknij szczegóły!

Poprzednia wizyta w Wiedniu – kliknij szczegóły!